Mercedes-Benz A Klasa 2018

Nowa Klasa A ma być wyjątkowo bezpiecznym samochodem. Firma chwali się nawet, że część funkcji wspomagających kierowcę przejęto wprost z Klasy S. W standardzie będzie zaawansowany system Active Brake Assist, który przyda się nie tylko by wspomóc kierowcę w trakcie awaryjnego hamowania, ale także w momencie, gdy kierowca nie będzie reagować na ostrzeżenia. A-Klasa Mercedes-Benz A Klasa 2018 2zwolni i zatrzyma się, ale póki co pozostanie na tym pasie, na którym rozpoczęło się spowalnianie pojazdu. Samochód zablokuje hamulce także w sytuacji zagrożenia najechania przez inny pojazd z tyłu (np. podczas postoju w korku, choć w tym przypadku zastanawiamy się czy to nie jest zbytnie przejęcie kontroli).

Samochód ma wspomagać kierowcę także w sytuacjach gwałtownego omijania przeszkody (komputer będzie szacować ryzyko kolizji na podstawie danych z kamer i czujników radarowych). Gdy kierowca dość późno zareaguje i spróbuje ominąć przeszkodę, to wówczas dzięki funkcji Evasive Steering Assist system wspomoże ruch kierownicą.

Gotowość układu hamulcowego do pracy ma być dodatkowo wspomagana przez pomysłowy system usuwania wody z tarcz hamulcowych. Gdy podczas jazdy w deszczu przednie wycieraczki zostaną włączone na dłużej, to wówczas samochód będzie regularnie delikatnie przyhamowywać. Oczywiście na tyle delikatnie, aby nie było to wyczuwane przez kierowcę i pasażerów.

Silniki

Na początek w salonach pojawi się Klasa A z trzema silnikami oraz dwoma rodzajami skrzyń biegów (7 stopniowa 7G-DCT oraz sześciostopniowa manualna). Mercedes przygotował dwie jednostkiMercedes-Benz A Klasa 2018 1 benzynowe o pojemności 1.4 l i 2.0 l oraz diesla 1.5 l. Będą oznaczone odpowiednio A 200, A 260 i A 180 d. Wszystkie czterocylindrowe. I wszystkie przyjazne dla środowiska na tyle na ile to możliwe. Benzyniaki będą seryjnie wyposażone w filtr cząstek stałych GPF a w dieslu stosowany będzie dodatek AdBlue.

Mniejsze silniki to efekt kooperacji z Renault. Benzynowy 1.4 l o mocy 163 KM i 250 Nm (z automatyczną skrzynią silnik wyposażany jest w system odłączania 2 i 3 cylindra w trakcie jazdy) to konstrukcja do której blok dostarczają Francuzi. Produkcja, a ściślej montaż całego silnika odbywa się w Niemczech w fabryce Kolleda. Diesel to unowocześniona 1.5 l jednostka o mocy 116 KM i 260 Nm. Mercedes stosuje w nim własne oprogramowanie i jednostkę sterującą ECU. Niemcy podkreślają, że także osprzęt to dzieło konstruktorów Mercedesa.

Na początku sprzedaży najmocniejszym wariantem Klasy A będzie wersja A 260 z benzynowym silnikiem 2.0 l o mocy 224 KM i 350 Nm. Tylko z tym silnikiem samochód będzie wyposażony w wielowahaczowe tylne zawieszenie. W pozostałych z tyłu będzie instalowana belka skrętna. Bez względu jednak na rodzaj konstrukcji Mercedes podkreśla jedno: Klasa A będzie w swoim segmencie jednym z tych pojazdów, w którego zawieszeniu wykorzystano tak dużo elementów z aluminium.

Wnętrze

Mercedes-Benz A Klasa 2018 wnętrze 1To nie będzie najprzestronniejszy kompakt w swojej klasie. Nikomu zresztą na tym nie zależy. Mercedesowi wystarcza jednak, by pochwalić się, że w porównaniu z poprzednikiem w kabinie wygospodarowano więcej miejsca na głowę, nogi, kolana czy łokcie. Wystarczyło dodać bardziej zaawansowaną regulację foteli kierowcy i pasażera, by siedzący z tyłu zyskali więcej miejsca na stopy i kolana. Kto jednak obniży fotel tak nisko jak się da sprawi, że z tyłu będzie już bardzo ciasno na stopy – i to nawet w najsmuklejszym obuwiu.

Rozstaw osi powiększono do imponujących 2729 mm (o 30 mm więcej). W samochodzie o długości 4.41 m (1.79 m szerokości i 1.44 m wysokości) wygospodarowano spory bagażnik o pojemności 370 litrów. To o 29 litrów więcej niż w poprzedniej wersji. Ale z pewnością do rekordzistów wciąż daleko Mercedesowi.

Niemcy mają jeszcze jeden powód do dumy: systemy multimedialne z nowym interfejsem sterowania MBUX. Nietrudno o wrażenie, że multimedia stają się ważniejsze niż silniki, zawieszenie czy systemy bezpieczeństwa. Mercedes bowiem zadbał aż o trzy wersje podwójnychMercedes-Benz A Klasa 2018 wnętrze 2 ekranów (do wyboru 3 odmiany deski rozdzielczej z ekranami o przekątnej 7” i 10.25”). Można wybrać wariant z dwoma wyświetlaczami 7” i 10.25” albo kombinacją 7” i 10.25”. Co ważne: w Mercedesie wreszcie pojawiają się wyświetlacze dotykowe.

Wraz z nowym interfejsem pojawi się nawigacja z usługami nowej generacji od Here. Fabryczny zestaw nawigacji uwzględni informacje z komunikacji pomiędzy samochodami (Car-to-X), co oznacza, że trasa może zostać zmieniona na skutek ostrzeżeń o wypadkach, śliskiej nawierzchni czy innych utrudnieniach automatycznie wykrytych przez sensory innych pojazdów. Nawigacja wykorzysta także to co rejestruje kamera video, aby nałożyć na wyświetlany obraz informacje o mijanych obiektach (to rozwinięcie dawnego pomysłu Blaupunkta ze słynnymi przenośnymi nawigacjami TravelPilot).

Fot. i dane: Mercedes-Benz Official

3 komentarzy do “Premiera nowego Mercedes’a A Klasy, pierwsze wrażenia

  • Artur

    Podobnie jak nowy CLS, przód jak down.. szkoda

    Odpowiedz
  • Patryk

    Oby model AMG dostał lepsze zderzak bo ten nie wygląda najlepiej.. a dotychczasowe A45 wyglądało bdb..

    Odpowiedz
  • iParts

    Bardzo fajny i ciekawy wpis! Miałem przyjemność jazdy tym modelem Mercedesa, i kat – nie jest porównywalna z klasą C czy S, ale swój charakter ma.

    Odpowiedz

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *