Pierwsza część poradnika przedstawiła Nam podstawową wiedzę jaką potrzebujemy przy doborze felg. Do tych parametrów jeszcze będziemy wracać ale trzeba przejść teraz do kwestii opon które zostaną naciągnięte na te wybrane przez Nas, cudne walce 🙂

W dalszym ciągu będziemy omawiać ten temat w oparciu o moją Alfę 147. Dla przypomnienia pierwsza część zakończyła się na założeniu 18″ felg. Powiedzmy o nich nieco więcej, są to felgi oryginalne Alfa Romeo od wersji specjalnej Blackline2 modelu GT. Parametry tych felg średnica 18″, szerokość 8″ i ET32 reszta typu otwór centrujący Nas nie interesuje w tym momencie bo to felgi oryginalne. Jak wspominałem ostatnio standardowe felgi w 147 są to 16stki o szerokości 6,5″ i ET41,5 czyli jak widać mamy sporą różnicę nie dość że felga ma większą średnicę, jest szersza o 1,5″ i w dodatku jeszcze jest wysunięta na zewnątrz nadkola o 9,5mm dalej.

felgi pod katem

Co widać na pierwszy rzut oka? Są plusy i minusy tego co „zbroiliśmy”. Za zaletę szerszych i dalej wysuniętych na zewnątrz felg można podać że daję to lepszą trakcje i poprawę wyglądu poprzez lepsze wypełnianie nadkoli (oczywiście to kwestia gustu nie każdy musi lubić taki styl). Do wad trzeba zaliczyć wzrost spalania, niewielki ale jednak, spowodowany szerszą felgą i jest jeszcze jeden mały problem. Otóż nie każde auto może w nadkolach pomieścić każdą felgę i w Alfie 147 jest taka sytuacja, o ile przednie nadkola dają radę to tylnie są dość płytkie i jak widać na zdjęciu ta 18″ nie mieści się już wewnątrz nadkola tak jak 16stka.

boki alfy

Co to Nam robi? Dopóki jedziemy sami a zawieszenie jest w nienagannym stanie to właściwie nic, jednak gdy przewozimy więcej bagażu lub osób w aucie i na dodatek mamy nieco zużyte amortyzatory i sprężyny to nadkola „nurkując” na wybojach, dziurach będą nam zahaczać o opony i obcierać je. Powoduje to bardzo nie przyjemny dźwięk w czasie jazdy, jak również w skrajnych przypadkach może to spowodować uszkodzenie opony w czasie jazdy i niebezpieczeństwo dla Nas i innych użytkowników drogi.

obtarta opona

Teraz, kiedy poznaliśmy największego wroga wsadzania dużych felg możemy przejść do doboru opon. W momencie wybierania swoich wymarzonych felg, podczas gdy już wiemy że Nasze nadkola mogą mieć problem, musimy ratować się doborem odpowiedniej opony. Każda opona ma szereg parametrów które musimy poznać aby odpowiedzieć sobie na pytanie „Czy to właśnie ta właściwa”.

naciag czy bez

Zacząć trzeba od poznania kodu każdej opony np. 225/40/R18.. 225 to szerokość opony w milimetrach czyli mamy tutaj 22,5cm, 40 to jest wysokość profilu opony czyli jak wysoki jest Nasz balon.. i te 40 to jest procent szerokości więc w tym wypadku 22,5*40%=9cm. R18 jest dość oczywiste, to średnica felgi na którą zakładamy oponę.

dane z opony

W dalszej kolejności powinniśmy zapoznać się z takimi parametrami jak indeks prędkość i nośności danej opony. Każda opona jest przewidziana do jazdy w określonych prędkościach i z określonym obciążeniem. Dlatego na oponie mamy podany taki symbol np. 88Q. 88 oznacza że opona ma nośność 560kg a Q że możemy na tej oponie jechać maksymalnie 160km/h. Jest jeszcze kilka informacji podanych na oponie jednak skupimy się na ostatnich dwóch które będą Nam potrzebne. Podczas zakupu będziemy chcieli wiedzieć czy opona którą kupujemy na pewno jest letnia, zimowa czy też całoroczna. Stąd na boku będzie oznaczenie np. M+S co oznacza oponę na śnieg i błoto w dosłownym tłumaczeniu (Mud + Snow) więc możemy to odczytywać jako oponę całoroczną jak również na zimowej oponie też takie oznaczenie możemy znaleźć. Jako ostatnią sprawę jeśli kupujemy opony używane lub przecenione warto sprawdzić kiedy zostały one wyprodukowane, tutaj musimy odczytać „DOT” opony np. DOT 4303 będzie oznaczał że opona została wyprodukowana w 43 tygodniu 2003 roku.

Kiedy mamy to za sobą możemy przejść do pytania jaką oponę dobrać żeby sobie pomóc przy większych felgach.. Są dwie drogi. Pierwsza droga to zakup standardowej opony, odpowiednio dobranej szerokością do szerokości Naszej felgi. W tym przypadku do 8″ felgi potrzebna będzie opona 225. Dalej moja droga była ułatwiona ponieważ jak mówiłem ta felga pochodzi z Alfa Romeo GT więc mogłem poznać dedykowany przez producenta profil i założyć.. Producent zaleca 225/40/18, ponieważ to pasowało do szerokości mojej felgi mogłem bez problemu kupić tą oponę. Jednak musiałem liczyć się z tym że to rozmiar dedykowany do auta zbliżonego ale z szerszymi nadkolami. Stąd u mnie opona ociera o krawędź nadkola przy większym załadunku. Niżej można porównać różnicę nadkoli..

bok na blackline2blackline2

Ratunkiem w tym przypadku mogłaby być druga droga jaką można iść przy doborze opony. Mianowicie „Naciąg” jest to specyficzna metoda doboru za wąskiej opony do danej szerokości felgi. Przez co po umiejętnym naciągnięciu guma układa się w kształt stożka, jej ścianki nie są prosto tylko pod kątem i jest nieco spłaszczona przez co pozwala łatwiej ją zmieścić kiedy felga jest zbyt szeroka lub zbyt wystająca.

naciag

Jest jednak pewne „ale”, naciąg nie daję Nam 100% zaniku problemu, zawsze jest coś za coś.. Zakładając zbyt wąską oponę tracimy resztki komfortu które mielibyśmy jeżdżąc na prawidłowo dobranej niskoprofilowej oponie, dodatkowo przez naciąg nigdy nie ma pewności jak dużo wytrzyma taka opona czy któryś wybój lub dziura nie rozerwie gumy. Co sprawia że takie auto przestaję być wygodnym i pewnym autem do jazdy na co dzień.

Ale jak widać zawsze jest jakieś wyjście.. 🙂 W dalszej części dowiemy się jak można pomóc sobie w tym temacie a jednocześnie obniżyć auto poprzez modyfikacje zawieszenia.. Stay Tuned! Ciąg dalszy nastąpi..

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *