Witajcie po dłuższej przerwie!

Chciałem się z Wami podzielić moja wiedzą na temat wyżej wymienionego autka. Nie da się ukryć że jego popularność bardzo wzrosła przez spadające ceny świeższych modeli rocznikowych. Dostałem kilka wiadomości z pytaniem jak się sprawuje moja Alfa i czy poleciłbym zakup tego auta, na co zwracać uwagę podczas oględzin.

Alfa 147

Na początek warto powiedzieć co nieco o tym cudeńku. Alfa Romeo 147 zadebiutowała pod koniec roku 2000 (Mój egzemplarz jest właśnie z tego rocznika). Silniki z jakimi można zakupić tego hatchbacka to benzynowe 1.6 w dwóch wariantach mocy 105 i 120 koni (120 koni to mój egzemplarz), 2.0 150 koni i 3.2 V6 250 koni. Oprócz jednostek benzynowych dostępne są silniki diesla 1.9 8V i 16V w kilku wariantach mocy od 100 do 170 koni. Na początku auto było sprzedawane tylko w wersji 3drzwiowej jednak później wprowadzono do sprzedaży model 5drzwiowy z innowacyjnie ukrytymi klamkami tylnych drzwi w słupkach. Włosi tym autem celowali do klasy premium co widać po bardzo ładnie zaprojektowanym wnętrzu, dobrej jakości plastikach i bogatym wyposażeniu. Po 2004 roku auto przeszło facelifting i w tym stanie było produkowane do 2010 roku.

Podzielę ten poradnik na kilka punktów będę opisywał po kolei na co z mojego doświadczenia warto zwrócić uwagę podczas zakupu tego modelu lub też bliźniaczego 156 i GT.. Ponieważ te auta bazują na wielu tych samych podzespołach ta wiedza może przydać się chętnym na zakup również tych aut.

1. Gdzie szukać auta? Powiedzmy sobie śmiało w dzisiejszych czasach nie brakuje miejsc gdzie można znaleźć auto na sprzedaż. Ze wszystkich stron jesteśmy zasypywani ofertami, jak nie komis, to strona www z ogłoszeniami, to allegro, fora internetowe i oczywiście znajomi. Nie chce zbytnio wywyższać jednego lub drugiego rozwiązania nad innym, bo prawda jest taka że wszędzie może się trafić ta poszukiwana „perełka”. Patrząc na te miejsca zdecydowanie większe szanse na trafienie tego wymarzonego auta mamy na forum tematycznym marki czyli Alfisti Północ, AlfaClub, Alfaholicy.. Jeśli użytkownik jest tam znany łatwo prześledzić przeszłość auta które chcemy zakupić, mamy też dodatkowy „+” że ktoś sprzedający auto przez forum nie będzie nie potrzebnie narażał się na późniejsze nieprzyjemności że zataił coś przed kupującym. Następnym miejscem może być allegro gdyż tam mamy wiele ogłoszeń zarówno prywatnych jak i z komisów i od handlarzy. Należy jednak pamiętać że, bez względu na to gdzie szukamy auta, zawsze musimy zachować dystans i trzeźwo oceniać sytuację. W tym jednym zdaniu będę stronniczy, jedyne miejsce w którym nie polecałbym szukać Alfy i konsultować się na jej temat to znajomi którzy nigdy w życiu nie mieli z nią styczności ale na pewno nie raz słyszeli że Alfa to się psuję, dużo pali i w ogóle jest „bee”. Taki znajomy nie omieszka Wam namącić w głowie i podzielić się tą jakże dobrą wiedzą jakie to Alfy są złe więc lepiej takich ludzi omijać kiedy szukamy informacji.

2. Odczytywanie ogłoszeń.. Chętnie przytoczyłbym tu wszystkie znane cytaty jakie mogą występować „w naturze” jednak nie mam tyle czasu i miejsca by to opisywać. Ustalmy po prostu że każde ogłoszenie trzeba czytać z przymrużeniem oka, a anegdotki w stylu „Starsza Pani jeździła tym raz w tygodniu do kościoła” trzeba po prostu pomijać. W ogłoszeniu skupmy się na wyczytaniu interesujących Nas informacji:
Jakie wyposażenie ma auto, możliwe opcje
– Progression czyli najsłabsza wersja zwykle tylko klima manualna 2 strefowa i radio na kasety
– Distinctive czyli bogata wersja z klimatroniciem 3strefowym, sterowaniem radiem z kierownicy, radio z CD lub CD/mp3, system audio Bose, skórzana tapicerka, podgrzewane fotel, szyberdach, xenony, tempomat (To są możliwe opcje nie każde auto musi mieć wszystko na raz)
– Impression, to to samo co Progression do auto po liftingu z 2004 roku
– GTA najmocniejsza wersja z silnikiem V6 i wyposażeniem takim jak w distinctive
– Wersje limited oparte zwykle na wyposażeniu Distinctive tyle że z dodatkami np. Blackline, Quadrifoglio Verde, Ducati Corse

Muszę dodać coś co jest dla wielu klientów wyznacznikiem bezpieczeństwa, to autko w testach NCAP uzyskało 3 gwiazdki więc wynik nie jest powalający jednak w porównaniu do konkurencji na rynku używanych aut w tej cenie jest to jedno z bezpieczniejszych. Na wyposażeniu bezpieczeństwa mamy ABS, ASR (Kontrola trakcji) i w późniejszych rocznika także VDC czyli system stabilizacji toru jazdy. Poza tymi systemami auto jest wyposażone w 6 poduszek powietrznych, 1 kierowcy, 1 pasażera, 1 fotel kierowcy, 1 fotel pasażera, 2 duże kurtyny zajmujące całe boki auta. Częsty błąd handlarzy to pisanie o 10 a nawet 12 poduszkach bo w aucie na każdym słupku jest oznaczenie SRS Airbag jednak jest to tylko oznaczenie że tą całą przestrzeń zajmie duża kurtyna. Nie ma co liczyć oznaczeń bo poduszek mamy zawsze 6 sztuk.

Kiedy wybieramy wersje silnikową warto wiedzieć o tych rzeczach:

TwinSpark

– Silniki 1.6, 2.0 są to jednostki benzynowe Twin Spark czyli zawierające po 2 świece na cylinder.
Wersja 2.0 150 koni zawiera w swojej konstrukcji dodatkowe dwa wałki rozrządu-balansujące, wariator faz rozrządu, układ dolotowy o zmiennej geometrii, 3 katalizatory, skrzynia biegów półautomatyczna typu Selespeed.
Wersja 1.6 120 koni zawiera wariator faz rozrządu, 3 katalizatory.
Wersja 1.6 105 koni zawiera już tylko 2 katalizatory.
Co Nam mówią te informacje a no łatwo wywnioskować jak może wyglądać awaryjność jeśli kupimy słaby egzemplarz. Silniki 2.0 cieszą najmniejszą popularnością bo mimo najwyższej z TwinSparków mocy ma najwięcej „dodatków” które mogą robić jakieś problemy. Najczęstszą usterką o jakiej się słyszy przy tej jednostce są niestety obracające się panewki z powodu zbyt słabego smarowania. Niektórzy obwiniają o zbyt słabe smarowanie te niepotrzebnie dołożone wałki balansujące które dodatkowo podnoszą koszt i poziom trudności wymiany paska i napinaczy rozrządu. Dodatkowo problematyczna jest skrzynia Selespeed dopóki działa to cieszy i wszystko jest w porządku jednak zdarza się że po dużych przebiegach lub przez niedbałość właściciela zawodzi sterownik skrzyni wtedy nie jest ani tanio ani łatwo to naprawić. Wersja 1.6 wydają się bezpieczniejsze, z takiego założenia sam wyszedłem kupując wersje 120 konną, wariator jest czymś co trzeba zrobić raz a dobrze przy wymianie rozrządu trzeba wstawić nowy i mieć spokój, na pewno nie warto bawić się w regeneracje i tracić na to nerwów, 3 katalizatory mogą być problemem jeśli okaże się że wybrane auto ma już swoje lata i spory przebieg. 105 konny 1.6 jest moim zdaniem już za mało żwawy jednak jeśli ktoś szuka najmniej skomplikowanej wersji z możliwością zagazowania to ta będzie najlepsza.

V6

– 3.2 V6 jest to ostatnia odsłona słynnego silnika zbudowanego przez Giuseppe Busso, świetna moc, niesamowite brzmienie a wszystko to razem ze sporą ilością płynącego przez silnik paliwa 😉 Ale o spalaniu nie będę wspominał bo jeśli ktoś kupuje GTA to musi się liczyć z kosztami, nawet nie zamierzam wspominać o gazowaniu bo to nie przystoi takiemu autu.

JTD

– 1.9 JTD 8V i 16V czyli turbodiesel, wariantów mocy jest pod dostatkiem od 100 konnego 8V po 170 konny 16V. 8 zaworowe jednostki z pewnością będą mniej awaryjne i skomplikowane jak również będą miały niższe zużycie paliwa. 16 zaworowe jednostki były wyposażane już w bardziej skomplikowaną elektronikę, inną turbinę jak również późniejsze egzemplarze w nieco kłopotliwy wymysł ekologów czyli filtr cząstek stałych (DPF). Silniki diesla w Alfach uchodzą za bardziej wytrzymałe niż te benzynowe jednak to jest zapewne subiektywna opinia, każdy właściciel chwali swoje.

 

3. Słabe strony. Z mojego 5 letniego doświadczenia z tym autem wynika że główną słabą stroną tego autka jest bardzo dopracowane zawieszenie. Co Nam to daję? Bardzo dobre prowadzenie auta, precyzyjne, sportowo nacechowane, bardzo pewne i bezpieczne jednak za taką precyzje płacimy cenę. Wszystko co jest tak dopracowane jest narażone na to że coś może się szybciej uszkodzić, zużyć. Jednak łatwo nad tym zapanować, wystarczy korzystać z dobrej jakości części zamiennych, nie polecam stosowania zamienników, lepiej zapłacić raz więcej na coś z wyższej półki lub nawet zainwestować w elementy poliuretanowe niż kupować zamiennik i musieć go za niedługi czas wymieniać.
Drugą rzeczą bardzo ważną w silnikach benzynowych jest kontrola stanu oleju, trzeba często sprawdzać bagnet ponieważ oleju powinno być w tym silniku nalane pod MAX tak aby wariator faz i wszystkie inne elementy dostawały potrzebne im do pracy smarowidło inaczej łatwo o szybsze zniszczenie któregoś z elementów silnika.
Następnie muszę przestrzec na temat wnętrza producent bardzo starał się podnieść jakość materiałów do możliwie najwyższego. Plastiki są bardzo przyjemne i w miarę miękkie w dotyku jednak są pewne punkty we wnętrzu które dla lepszej estetyki zostały pokryte gumowaną farbą i wiek robi swoje stąd ta farba lubi odłazić np. na panelu klimatyzacji, panelu sterowania szyb, tunelu środkowym. Warto przy kupnie zwrócić na to uwagę, bo po tym można ocenić m.in prawdziwość przebiegu..
Ostatnią niewątpliwą wadą jest podwozie, po pierwsze miska olejowa jest bardzo niska względem podwozia w dodatku idzie pod nią wydech więc trzeba o tym pamiętać by gdzieś nie zostawić na ulicy wydechu i miski zwłaszcza jeśli Wasza 147 będzie obniżona. Po drugie trzeba pamiętać i nie zaniedbywać zabezpieczenia antykorozyjnego bo może to się źle skończyć zwłaszcza jeśli auto miało jakieś przygody w przeszłości.

 

4. Pora na coś bardziej optymistycznego, zalety. Piękna linia auta, auto stylizowane przez CentroStileAlfa i widać że Włosi postarali się przy tym zleceniu. Wiele pięknych wzorów oryginalnych felg od 15″ do 18″. Bogate wyposażenie, wiele wersji silnikowych. Świetne prowadzenie, bardzo dobre i pewne hamulce, komfortowe i ciche auto, W dieslu i najsłabszej wersji benzynowej również bardzo oszczędne jeśli komuś na tym zależy. Silniki nawet w najsłabszej wersji zapewniają odpowiednią dynamikę jazdy. Bardzo wygodne fotele i tylna kanapa, przyjemne zarówno w dotyku jak i dla oka wnętrze. Przy tym wyposażeniu bezpieczeństwa można bez obaw poruszać się Nim zarówno po mieście jak i w trasie. Bagażnik jest w sam raz do tej klasy, nie odbiega od konkurencji, jest w normie. Dodatkową zaletą jest niska cena zakupu a także teoretycznie niska „chodliwość” tych aut. Bardzo dobrze rozwinięty rynek części zarówno nowych jak i używanych pozwoli kupić co tylko dusza zapragnie od części zamiennych w każdej cenie po części tuningowe.

5. Oględziny. Przede wszystkim nie napalajcie się na pierwszy lepszy egzemplarz bo trzeba go sprawdzić dobrze żeby nie wdepnąć na minę. Warto zacząć od sprawdzenia numeru VIN na kolumnie mcpersona pod maską z dowodem rejestracyjnym i kartą pojazdu. Potem dokładnie obejrzeć karoserię, warto położyć się na ziemię i obejrzeć też podwozie. Kontrola płynów również nie zaszkodzi, kolor płynu chłodniczego czy też oleju może powiedzieć co nieco o kondycji silnika. We wnętrzu trzeba zamienić się w estetę i ocenić czy przy danym przebiegu to zużycie może być prawdziwe. Sprawdźcie dokładnie każdy przycisk czy wszystko działa bez zarzutu. Na koniec warto mieć ze sobą laptopa z programem MES i kabel diagnostyczny aby sprawdzić co dzieje się w komputerze auta, czy są jakieś błędy czy przebieg mniej więcej się zgadza (mniej więcej ponieważ nigdy nie są dokładnie synchronizowane ze sobą zegary i komputer). Jeśli nic nie rzuci się w oczy to można przystąpić do rozmów i negocjacji. Ponieważ na rynku wtórnym nie ma ideałów to moje zdanie jest takie że lepiej kupić 147’mkę która ma coś do zrobienia w mechanice czyli coś w zawieszeniu albo silniku czy też hamulcach bo tam łatwo jest coś naprawić i będziemy mieli też pewność że jest to dobrze zrobione za Naszej kadencji. Ale warto by to auto miało idealne lub bardzo dobre wnętrze i karoserię, bo o te elementy trudniej i drożej zadbać. Pamiętajcie też że wykryte usterki mechaniczne podczas oględzin są dodatkową kartą przetargową do negocjacji ceny.

Końcowy werdykt zakupu pamiętajcie że zawsze jest Wasz, ten poradnik ma jedynie pomóc przyszłym kupującym Alfa Romeo.. z mojej strony mogę jedynie polecić, ja lepszego auta wymarzyć sobie nie mogłem.

Miłego czytania! Owocnych zakupów! 🙂

3 komentarzy do “Poradnik: Kupującego Alfa Romeo 147

  • ~Alfa!

    No japo alfe jade za 1/2tyg jakoś tak ^^ dzięki za poradnik będę się nim CELOWAŁ 🙂

    Odpowiedz
  • Nietoperz

    Napiszę odnośnie całości bloga którą zdarzyło mi się przejrzeć.
    Bardzo rzeczowo! Będę się pojawiał częściej zapewne 😉

    Keep rockin’

    Odpowiedz
  • ~Katinka

    Niesamowicie przydatny artykuł! najważniejsze informacje zebrane w porządny sposób. Liczę, że dołączę do grona użytkowników marki. Pozdrawiam

    Odpowiedz

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *