Wypadałoby zacząć od tego co to jest retrofitting i z czym „to się je”. Fanom tuningu wydaję się że to całkiem nowy trend który się aktualnie prężnie rozwija, otóż nic mylnego jedyne co w tej tematyce się aktualnie rozwija to technologia LED.. A sam retrofitting powstał już dawno temu, gdyż zapoczątkowany on został przez zakłady które przerabiały reflektory w autach sprowadzonych z Stanów Zjednoczonych na rynek EU. Odbłyśniki w lampach z USA rzucały światło symetryczne co przy sprowadzeniu na rynek Europejski wymagało przerobienia reflektora tak by rzucał snop asymetryczny, wtedy nieświadomie narodził się retrofitting ponieważ wyspecjalizowały się zakłady które zamiast modyfikować odbłyśnik montował na nim soczewkę z przesłoną która świeciła w odpowiedni sposób.

Aktualnie głównym trendem tuningowym w oświetleniu są LED’y, xenon’y i bixenon’y w które co raz więcej nowych aut jest już wyposażone fabrycznie. Jeśli jesteśmy posiadaczami starszych aut to nic straconego od tej właśnie jest retrofitting, jednak jest tutaj pewne ostrzeżenie. Przepisy o ruchu drogowym większości Państw EU mówi o tym że w reflektorach i lampach nie są dopuszczalne żadne przeróbki które nie będą zgodne z oznaczeniami wybitymi na kloszach. To powinno uruchamiać u każdego tunera czerwoną lampkę, więc albo rezygnujemy w tym momencie albo każdą modyfikacje robimy z głową tak by spełniała wymogi bezpieczeństwa i przepisy prawa o ruchu drogowym (nie licząc tego jednego o którym była mowa). Czyli pilnujemy by reflektor wyglądał w miarę jak fabryczny, żeby snop światła padał na odpowiednią wysokość, barwa światła również musi zostać wybrana z głową.

Ja w oczekiwaniu na dokończenie lakierowania auta, dokonałem wyboru który miał mi zrekompensować „smutki” związane z wypadkiem jaki mnie spotkał. Więc w pierwszej kolejności reflektory zostały przerobione na soczewkowe z zamontowanymi żarnikami xenonowymi oraz w środku lampy pomalowane zostały plastiki na kolor czarny w kręgu Alfistów jest to tzw. GTA look. Efekt był następujący 🙂

Reflektor oryginalny

Reflektory po przeróbce na soczewkę z żarnikami xenonowymi

Efekt już w tym momencie był wow! 🙂 wymagały lekkiego czyszczenia i drobnych poprawek i to skłoniło mnie do jeszcze jednej modyfikacji.. Po długim zastanowieniu uznałem że nie chcę cały rok jeździć na xenonach bo będzie to oznaczało ciągłą wymianę żarników więc wysłałem reflektory do zamontowania wokół soczewki specjalnych ringów z diod SMD LED, ten typ diod jest droższy (jest jeszcze tańszy CCFL) ale pozwala na więcej możliwości i sterowanie mocą światła.

Kilka dni później otrzymałem kosztorys i kilka opcji do wyboru. Wybrałem wariant z białymi ringami SMD LED które mogą służyć jako światła DRL czyli światła do jazdy dziennej, dodatkowo dołączony został specjalny moduł sterujący tymi ringami. Moduł pozwala na takie funkcje jak „Coming, leaving Home” czyli po otwarciu i zamknięciu centralnego zamka diody się zapalają by podświetlić miejsce gdzie auto jest zaparkowane. Oprócz tego moduł steruje też pracą ringów czyli uruchamia je po odpaleniu silnika lub jeśli wolimy po włączeniu świateł pozycyjnych, a kiedy uruchomimy światła mijania to zgodnie z przepisami diody się przygaszą do ustawionej niższej mocy.. może to być 20-40% żeby były wtedy elementem dekoracyjnym lub 0% żeby się po prostu wyłączyły. Efekt po zamontowaniu 🙂

Tak wyglądają zapalone na 100% mocy ringi, jeszcze bez podpiętego modułu więc później będzie to świecić całkiem inaczej..

Jak widać po tych zdjęciach diody LED smd są bardzo mocne i dlatego bez problemu mogą byś stosowane jako światła DRL. Nie ma najmniejszej obawy że auto będzie nie widoczne.

Wracając do zasad retrofitting’u tak jak widać na załączonych zdjęciach reflektor wygląda lepiej, będzie lepiej spełniał swoją funkcję w aucie ale wszystko w granicach rozsądku. Po sprawdzeniu na stacji diagnostycznej reflektor musi świecić w odpowiednim kierunku, trzeba go dobrze ustawić lub jeśli to niemożliwe poprawić ustawienie soczewki bo mogła być krzywo umieszczona. Prawidłowo przeprowadzony retrofitting mimo niezgodności z opisem na kloszu nadal może spełniać wszelkie wymogi bezpieczeństwa co mam nadzieję że ustawodawcy prędzej czy później zrozumieją i dokonają odpowiedniej poprawki w przepisach np. by takie lampy były zgodne z prawem jeśli przejdą wszystkie testy na stacji diagnostycznej.

Na koniec podziękowania dla Oskara ze strony Reflektory soczewkowe za profesjonalny montaż ringów 🙂

One thought to “Retrofitting czyli modernizacja starych reflektorów”

  • ~lolek

    Kawał dobrej roboty !

    Odpowiedz

Leave a comment to ~lolek Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *