Mazda 3 jest aktualnie trzecim modelem marki zbudowanym w duchu SkyActiv. Nowoczesna technologia daje kompaktowi z Japonii spore możliwości do walki z równie silną konkurencją. Czy kompaktowa Mazda jest w stanie zagrozić najmocniejszym rynkowym graczom w tym segmencie? Wiele wskazuje na to, że tak..
Do testów otrzymałem wersję Hatchback z wyposażeniem SkyENERGY z benzynowym silnikiem 2,0 o mocy 120 KM. Dodam, że jest to najczęściej wybierana odmiana silnikowa w przypadku nowej „trójki”.
Nadwozie nowej Mazdy 3 zachwyciło mnie od pierwszego spojrzenia. Wyważone, inspirowane sylwetkami drapieżnych kotów linie zgodne z filozofią stylizacji KODO czyli „Duszy Ruchu” sprawiają wrażenie, jakby samochód się poruszał mimo że stoi w miejscu. W palecie kolorów jest wiele niesamowitych odcieni dopełniających wygląd sylwetki (Czerwony Soul Red, Biały Artic White, Niebieski Eternal Blue..) stety, niestety do testu otrzymałem „trójkę” w odcieniu czerni Jet Black. Dzięki opcjonalnemu pakietowi LED można uatrakcyjnić tego zadziornego hatchbacka o zestaw reflektorów przednich Full LED oraz tylne lampy LED, zdecydowanie poprawiają wygląd auta jak również widoczność w nocy (To dobrze zainwestowane pieniądze).
Ergonomia i wnętrze
Na wiele pochwał za wygląd i ergonomię zasługuje też wnętrze. Deska rozdzielcza zaprojektowana jest tak dobrze że zaraz po przyjęciu właściwej pozycji za kierownicą wszystko mamy pod ręką i wystarczy intuicja by użyć poszczególnych elementów wyposażenia. Kierownica ma odpowiedni rozmiar, dobrze leży w dłoniach. Tunel środkowy z podłokietnikiem umieszczony jest na odpowiedniej wysokości. Cała deska i tunel okalają kierowcę tak by czuł niemalże więź z autem którym jedzie i odczuwa się to bardzo na plus podczas jazdy..
Słowa uznania należą się również konstruktorom foteli, bo są one bardzo wygodne i przy tym świetnie trzymają w zakrętach (Co przy okazji stwarza małą wadę podczas wsiadania w postaci wysokich boków siedziska ale to szczegół typowy dla dobrze trzymających foteli). Miejsca z przodu jest dużo (mam prawie 190cm wzrostu i zasiadłem tak jak chciałem). Po ustawieniu fotela na moje potrzeby z tyłu zrobiło się nieco ciasno, ale nie czepiam się hatchback segmentu C, jest lepiej niż w wielu autach tego segmentu widziałem. Nie można narzekać na przestrzeń bagażową, która ma regularne kształty i pojemność wystarczającą na zabranie sporych zakupów lub wakacyjnego ekwipunku dla czterech osób. Dodatkowo łatwo można położyć tylną kanapę tworząc sporą przestrzeń bagażową do przewozu większych przedmiotów (To za co kochamy hatchbacki).
Wyposażenie i bezpieczeństwo
Mazda oferuje swoje modele w kilku poziomach wyposażenia od SkyGO aż po SkyPASSION. Poza wyborem koloru, rodzajem tapicerki i wzorem felg nie ma zbyt wiele opcji do wyboru. Dlatego wybierając wersje musimy wziąć pod uwagę że cena początkowa jest już docelowa i nie dołożymy sobie żadnej opcji. Jeśli czegoś nam brakuje to musimy sięgnąć po wyższą wersję wyposażenia lub nawet jeszcze wyższą. Jednak nie można zarzucić Mazdzie że każdy poziom oferuje całkiem sporo za swoją cenę a i różnice między wersjami są nie tak bolesne dla portfela. Nasza wersja testowa SkyENERGY jest prawie najwyższym poziomem wyposażenia, nad nim jest jedynie SkyPASSION. Nasza testówka zawierała m.in 6 biegową automatyczną skrzynie biegów z możliwością manualnej zmiany biegów (tylko na lewarku, bez łopatek), system i-ELOOP czyli opracowany przez Mazdę pierwszy na świecie system odzyskiwania energii z hamowania w samochodach osobowych wykorzystujący kondensator. Według danych producenta ten unikalny system rozpoczyna ładowanie kondensatora z chwilą, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu. Energia zmagazynowana w kondensatorze może być wykorzystana do zasilania urządzeń elektrycznych. Dzięki temu więcej energii z paliwa przeznaczane jest na napędzanie samochodu, co przyczynia się do zmniejszenia spalania aż do 10%. i-ACTIVSENSE czyli pakiet systemów bezpieczeństwa zawierający m.in BSM czyli wykrywanie samochodów w tzw. martwym polu lub zbliżających się z tyłu po obu stronach pojazdu i ostrzega kierowcę o zagrożeniu. Jeśli chodzi o oszczędzanie paliwa auto jak większość współczesnych pojazdów zostało wyposażone w system Start-Stop nazywany w Mazdzie i-stop.
Tradycyjnie już dla nowych Mazd świetnie działa obsługa systemu audio i nawigacji. Pokrętło i przyciski od systemu HMI na tunelu środkowym pozwalają na intuicyjne poruszanie się po menu. Duży ekran sterczący na szczycie konsoli środkowej jest czytelny i położony na linii wzroku. Ciekawą opcją jest wyświetlacz Head-Up który nie jest wyświetlany na szybie a na otwieranej z dyski rozdzielczej dodatkowej płytce plexi na wysokości wzoru kierowcy (Ta opcja niestety jest dostępna jedynie w wyposażeniu SkyPASSION i aby się z nią zapoznać pożyczyłem auto w takowej wersji od znajomego).
Prowadzenie i ekonomia
Zawieszenie Skyactiv niech będzie wzorem do naśladowania w klasie kompaktów. Choć jest bardzo twarde (Sportowo nacechowane), i w połączeniu z nisko profilowymi oponami potrafi dać się we znaki na dziurawych drogach, to pozwala na dynamiczną jazdę, bardzo skutecznie utrzymując pojazd w torze jazdy i zostawiając duże rezerwy bezpieczeństwa. Jazda w zakrętach jest czystą przyjemnością, zwłaszcza biorąc pod uwagę perfekcyjnie bezpośredni układ kierowniczy, nie mogę również zarzucić niczego automatycznej skrzyni biegów. Zmiany są płynne, nie trzeba długo czekać ani na wskoczenie następnego biegu ani na kick-down. W trybie manualnym trzeba przywyknąć do braku łopatek na kierownicy więc jedna ręka ciągle gdzieś nam ucieka żeby zmieniać lub redukować bieg..
Oszczędność to zdecydowanie jedna z mocnych stron silników Skyactiv. Następną jest charakterystyka ich pracy. Jak na wolnossącą jednostkę przystało, do dynamicznej jazdy silnik trzeba wkręcać na obroty. Ten odwdzięcza się nie tylko natychmiastową reakcją na dodanie gazu, ale też zadziornym, dojrzałym brzmieniem z obu końcówek układu wydechowego. Mazda dzielnie opiera się downsizingowi i jak na razie robi to bardzo skutecznie. Przy spokojnej jeździe w trasie nie miałem większych problemów z uzyskaniem spalania na poziomie nawet 5 l/100 km. W 2-litrowej wolnossącej benzynie! Jazda autostradą z prędkościami rzędu 130-140 km/h podnosi spalanie do okolic 6,5 l/100 km. Z kolei w mieście Mazda 3 z tym silnikiem zadowoli się około 7,8l/100 km.
Podsumowanie
Przez ten wspólnie spędzony dzień bardzo polubiłem ten samochód i przy zwrocie nie kryłem żalu, że to już koniec przygody. Teraz pozostało mi tylko odkładać pieniądze ;). Wbrew pozorom nie będę musiał ich zebrać wcale tak dużo. Za najmocniejszą wersję silnikową z wariantem wyposażenia SkyENERGY trzeba zapłacić 83400 zł. Egzemplarz testowy został dodatkowo wyposażony w pakiet LED. W sumie przedstawiany egzemplarz kosztuje 86 300 zł. Dla osób, które nie dysponują taką gotówką, Mazda przygotowała odmianę 100-konną z podstawowym wyposażeniem SkyGO za 68 900 zł. Ponad 80 tys. zł wydaję się że to dużo, jednak jak wspominałem wcześniej otrzymujemy za to kompletne wyposażenie (nie ma opcji). W salonach konkurentów bazowa wersja może się okazać tańsza jednak kiedy dołożymy opcje które w Mazdzie mamy w standardzie to wyjdzie nam że cena jest atrakcyjna i ciężko o drugą tak wyjątkową linię (Z pewnością wyróżniać się będzie na parkingu pod korpo IYKWIM ;)).