W roku 1933 Adolf Hitler nakazał Ferdinandowi Porsche zaprojektowanie pojazdu o nazwie Volkswagen. Samochód miał przewozić dwójkę dorosłych plus trójkę dzieci z prędkościami rzędu 100 km/h. Po wojnie samochód okazał się być niesamowitym hitem. Garbus był najdłużej i najliczniej produkowanym modelem samochodu w historii motoryzacji. W 1947 roku firmę przejął syn Ferdinanda i postanowił korzystając z dostępnych podzespołów Garbusa stworzyć auto sportowe i tak powstało pierwsze Porsche model 356 którego bezpośrednim następcą była kultowa 911 o której dziś będzie mowa.
Porsche 911 zostało po raz pierwszy zaprezentowane w 1963 roku we Frankfurcie i od razu było wiadome że to auto stanie się hitem niczym jego pierwowzór. Sportowe prowadzenie, opływowe kształty, miejsce dla dwojga dorosłych ludzi + dwójki dzieci z tyłu, niezłych rozmiarów bagażnik i dobre osiągi. To wszystko sprawiało że musiało się udać. W latach 80′ auto zostało poprawione i wyszła druga generacja 911 o oznaczeniu 930 ze standardowo montowanym silnikiem Boxer chłodzonym powietrzem o pojemności 3 litrów i mocy 260 koni. Porsche zdecydowanie wyróżniało się na drodze nie tylko wyglądem ale i dźwiękiem i osiągami które na ówczesne czasy były bardzo przyzwoite.
Nie trzeba się mocno przyglądać żeby zauważyć podobieństwo do pierwszego pierwowzoru jakim był VW Garbus i można powiedzieć że 911 od początku była doskonałym dziełem w którym jedynie detale można dopracować i modyfikować. Porsche robiło 911 w wielu wersjach od standardowej Coupe, poprzez Cabrio i Targę po wersje wyścigowe oznaczane jako RS i GT. Będziemy omawiać dziś wersję 930 Targa i 997 Cabrio, porównamy jak zmieniły się te auta przez lata.
Wyżej wymieniona Targa ma już swoje lata ale mimo to wciąż prezentuje się bardzo rasowo, wręcz ponad czasowa jest ta sylwetka, felgi rozmiarem dopasowane do ówczesnej mody i tego jakie drogi były. Jak wspomniałem wcześniej w tej Tardze pod tylną pokrywą chowa się chłodzony powietrzem 3 litrowy Boxer który przez swoją nietypową budowę generuję niesamowity dźwięk i to nie tylko z samego wydechu ale i sama praca silnika ma nietypowy wydźwięk.
Wnętrze jak na swoje czasy było całkiem luksusowe, należało jednak pamiętać że to auto sportowe więc nie mogło mieć zbyt wiele, jednak na wyposażeniu znajdował się zimny i ciepły nawiew, wszystkie potrzebne wskaźniki, radio. Nie mogło się obejść bez skórzanej tapicerki, całość sprawia bardzo dobre wrażenia estetyczne.
Firma Porsche bardzo poważnie podchodzi do tradycji i skrupulatnie z każdym rokiem pilnuje by ich dziedzictwo nie zostało zatracone w nowym modelu 911. Była jedna wpadka w roku 98′ kiedy lampy z okrągłych zostały przemodelowane i powstał z nich jak nazywali konserwatywni fani marki „omlet”. Na szczęście w następnej generacji 997 projektanci poszli po rozum do głowy i powróciły okrągłe lampy z poprzednich kultowych modeli.
Sylwetka pozostała niezmieniona od samego początku jak powstała 911, przemodelowane zostały jedynie detale na które miała wpływ moda czasów w których powstała dana generacja. Na zdjęciach widać model Carrera 4 w wersja Cabrio. Kolejnym dodatkiem poprawiającym prototyp, by ulepszyć prowadzenie dodano napęd na 4 koła, podczas ewolucji tego auta. Kolejną ciekawą przemianą są reflektory przednie które kształtem nawiązują do pierwszych 911 ale poza tym jest to naszpikowane elektroniką urządzenie, są to reflektory xenonowe w stylowej obudowie. Podobnie wygląda sprawa tylnych lamp, estetycznie wyglądają jak te sprzed lat a wewnątrz ukrywają technologię oświetlenia LED.
Również moda co do felg przez lata mocno się zmieniła dlatego generacja 997 jest wyposażona w duże 18″ felgi. Dodatkową zaletą takiego rozmiaru jest to że pomieści sporych rozmiarów hamulce jak również na większe koło można naciągnąć szerszą oponę co da lepszą trakcję.
Skoro mowa o trakcji. Osiągi modelu Carrera 4 są zapewnione przez silnik 6 cylindrowy typu Boxer o pojemności 3.6 litra i mocy 325 koni przekazywanej na wszystkie 4 koła. Co daję Nam całkiem ciekawy zestaw do jazdy zarówno w lato jak i w zimie. Przyspieszenie tego sportowego Cabrio to 5 sekund do 100km/h i prędkość maksymalna 285km/h.
Wnętrze uległo przez lata transformacji ale wszystkie zmiany trzeba ocenić na plus. 911 z topornej i do bólu prostej sportowej bryki stała się autem szybkim, wygodnym i dobrze wyposażonym, możliwym do użytkowania na co dzień. Lista wyposażenia jest długa i obejmuje m.in. skórzaną tapicerkę, radio, nawigację, klimatyzację, sterowanie radiem z kierownicy, tempomat, podgrzewane fotele, elektrycznie sterowane fotele, lusterka, szyby, poduszki powietrzne, systemy ABS i kontroli trakcji. Te wszystkie detale mają swoją wagę i mimo tej przez lata dodawanej masy to Porsche jest nadal bardzo szybkim autem.
One thought to “Sportowy „Garbus” z wieloletnią tradycją”
Cóż, trudno odmówić Porsche tego, że nie jest przywiązane do tradycji. Szkoda tylko, e poszli w stronę SUV’ów i limuzyn, ale jak widać, samej firmie wychodzi to na dobre 😉