Opony zimowe felieton

Dlaczego co roku spora liczba kierowców daje się zaskoczyć zimie na drodze?

Przecież żeby uniknąć kłopotów wywołanych aurą, wystarczy spełnić parę prostych warunków. Przede wszystkim o samochód lepiej jednak zadbać, zanim na drogach zrobi się mokro, ślisko i biało.Zaśnieżona droga

Przyjęło się, że zmiana opon na zimowe jest konieczna, kiedy temperatura powietrza wynosi nie więcej niż 7 st. C i prognozy mówią o tendencji spadkowej. W Polsce to przełom października i listopada. Różnica w budowie opon letnich i zimowych sprowadza się nie tylko do stosowania specjalnych mieszanek gumy. Ważną cechą zimówek jest ich konstrukcja i budowa bieżnika, który ma szerokie lamelowe rowki, duże kostki. Dzięki temu opona lepiej dostosowuje się do warunków drogowych, odprowadza większą ilość wody, śniegu czy błota pośniegowego.

Kierowca, który postanowi zaoszczędzić parę złotych i mimo zimowej aury dalej chce jeździć na oponach letnich powinien przynajmniej zdawać sobie sprawę, że ryzykuje życiem i zdrowiem innych kierujących. Podobnie jak mało racjonalni kierowcy zakładający opony zimowe np. tylko na przód auta. Przy takim zestawieniu ogumienia ryzyko złapania poślizgu jest wciąż wysokie.

Oczywiście wciąż brakuje w naszym kraju podstawy prawnej która nałożyła by na kierowców obowiązek posiadania zamontowanych na aucie opon zimowych w określonym przedziale roku. Ale brak tejże podstawy nie powinien nam odbierać zdrowego rozsądku i na szczęście w większości przypadków dbamy o bezpieczeństwo nasze oraz innych uczestników ruchu drogowego bo jednak w pewnym momencie zakładamy opony zimowe. Ale po cichu liczymy że wreszcie doczekamy się odpowiedniej regulacji prawnej która pozwoli zakończyć tą samowolkę powodującą co roku tysiące wypadków na drogach publicznych..

Czym się kierować podczas wyboru opon zimowych?

Wulkanizacja MotoryzacyjnaPasja.pl

Przede wszystkim odradzamy zakup używanych opon. Technologia produkcji opon rozwinęła się tak mocno że nawet tańsze opony, niekoniecznie marek premium będą trzymały równie dobrze (jeśli nie lepiej) co kilkuletnie opony dobrej marki.

Nie stać nas nowe Pirelli, Michelin, Continental? Nic straconego każda z marek premium ma swoje marki budżetowe, często są one dostępne tylko w zakładach wulkanizacyjnych i u oficjalnych dystrybutorów. Więc zamiast szukać używek na allegro albo kombinować starsze roczniki z różnych stron internetowych odwiedźcie najbliższy zakład wulkanizacyjny i poproście o ofertę na rozmiar odpowiedni do waszego auta..

Pomijając wyjątki jakimi są auta tuningowane, pamiętajcie by zwrócić uwagę jaki rozmiar opony przewiduje Rozmiar i indeksy oponyinstrukcja waszego samochodu. Jest to istotne ponieważ każde auto ma swoje homologowane rozmiary oraz indeksy prędkości i nośności opon. Jeśli użyjemy niewłaściwej opony, niezgodnej z homologacją danego auta może się okazać np. podczas kolizji, że ubezpieczyciel odmówi wypłaty odszkodowania właśnie ze względu na opony.

Etykieta EU opony. Znajdziemy w niej informacje o tym jaką ocenę otrzymała opona w teście na długość drogi Etykieta EU oponyhamowania na deszczu, oporów toczenia które przekładają się na wysokość spalania paliwa oraz na głośność pracy opony. W tym miejscu wspomnę że nie ma co popadać też w paranoje, ponieważ nawet opony z najgorszymi wynikami na etykiecie wciąż posiadają homologacje, są dopuszczone do ruchu oraz zapewnią należyte bezpieczeństwo. Można powiedzieć że etykiety powstały tak trochę żeby producenci mieli w czym się prześcigać i czym chwalić w reklamach.. Ale oczywiście jeśli rozważamy zakup opon tylko pod względem bezpieczeństwa, nie patrząc na koszty to warto zajrzeć do etykiety, szczególnie do drogi hamowania na mokrej nawierzchni.

*Podczas zakupu nowych opon, nie zapominajmy o takich elementach jak wentyle oraz pierścienie centrujące (występują w nieoryginalnych felgach). Opony zmieniamy na nowe raz na kilka lat, warto przy nowych oponach założyć również nowe wentyle aby uniknąć niepotrzebnych przygód związanych z uchodzeniem powietrza.

Kiedy wymieniać opony na nowe?

  • Kiedy bieżnik (w przypadku opony zimowej) jest niższy niż 4mm. Wydaje się to dużo, ale pamiętajmy że opona zimowa ma odprowadzać śnieg, błoto oraz duże ilości wody. Co nam po markowej oponie która ma 3-3,5mm bieżnika i jej rowki do odprowadzania już właściwie nie istnieją.
  • Kiedy czas użytkowania opony przekroczy 8 lat. Natomiast tutaj należy podejść do tematu w ten sposób że nawet 5 letnia opona jeśli sporo przeszła, jeździła w trudnych warunkach może się okazać po dokładniejszych oględzinach że kwalifikuje się do wymiany. Jeżdżąc na oponach starszych niż 5 letnie powinno się je co sezon np. podczas wymiany opon/kół dokładnie oglądać w poszukiwaniu spękań gumy, miejscowego parcienia. Jeśli takowe znajdziemy opony, mimo że dla niektórych to mało te 5 lat, nadają się tylko do wymiany na nowe. Ale nie ma reguły są opony które po 8 latach dopiero zaczną pękać a są takie co już po 4 latach będą wyglądać na sparciałe.

*W tym miejscu chcemy również podkreślić że wiek opony to nie to samo co czas użytkowania. Producenci opon w dzisiejszych czasach nie mają łatwego zadania. Przy tak wielu segmentach aut, właściwie co roku powstają nowe rozmiary opon. Nie uzasadnione finansowo byłoby ciągłe produkowanie wszystkich rozmiarów bo wiadomo że nie każdy co chwile się sprzedaje. Dlatego producenci przewidują że nowa opona zgodnie z normami to jest opona wyprodukowana do 3 lat wstecz od aktualnego roku. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ są one składowane w idealnych warunkach w magazynach przy fabryce. Tam guma ma czas na stabilizacje po procesach produkcyjnych. Taka opona nawet z DOTem z 2015 roku może być sprzedana jako nowa i nie odbiega niczym o takiej samej z DOTem z 2017 roku. Lata takiej opony powinno się odliczać od roku montażu a nie produkcji, ponieważ przez pierwsze 2 lata nie miała możliwości się zestarzeć (nie była poddana warunkom atmosferycznym, słońcu ani nie pracowała pod obciążeniem).

  • Kiedy opona zostanie uszkodzona na boku lub rozlegle na czole opony. Nie warto eksperymentować na własnym życiu. Oczywiście dziurkę po gwoździu/wkręcie można załatać w profesjonalnym zakładzie. Ale jeśli jest to już większych rozmiarów uszkodzenie lub dziura w boku opony to mimo że dzisiejsza technologia znalazła by rozwiązanie na uszczelnienie tego miejsca, to my nie radzimy tego robić. Bo niestety jest to troszkę igranie z własnym życiem. Opona jest ciągle w ruchu, pracuje, odkształca się a łata niestety ma ograniczone możliwości poruszania się.

Opony całoroczne, za czy przeciw?

Ten temat omówię tylko w kilku słowach. Opony całoroczne są dobrym rozwiązaniem jeśli jeździmy autem z napędem 4×4 typu Crossover, SUV. Ale takie opony sprawdzą się tylko jeśli zakupimy te najlepsze. Wszystkie testy opon dokładnie pokazują że tanie opony całoroczne nie zapewniają żadnej przyczepności zimą a latem są dość przeciętne. Całoroczne opony klasy premium takie jak Michelin CrossClimate, Pirelli Cinturato All Season/Scorpion Verde All Season, Goodyear Vector 4Season spełniają swoje zadanie zarówno w lekkim i średnim śniegu jak i w lecie. W tym segmencie opon jakość idzie za ceną i nie da się tego w żaden sposób ominąć. Jeśli chcecie kupić opony tanie to kupcie tańsze letnie i tańsze zimówki bo na całorocznych nie uda się zaoszczędzić. Dodatkowo przy całorocznych oponach trzeba pamiętać by raz na sezon je wyważyć (ponieważ muszą znieść dużo więcej niż zwykła letnia lub zimówka) oraz podczas tego sezonowego wyważania trzeba je dokładnie oglądać w poszukiwaniu uszkodzeń (ponieważ rzadziej je oglądamy niż dwa osobne komplety które trzeba przekładać) czy też ewentualnego zużycia którejś ze stron opony.

Ranking opon zimowych z testu przeprowadzonego przez ADAC

Model opony (Rozmiar 225/45/R17) Miejsce w teście
Dunlop Winter Sport 5 1
Pirelli SottoZero 3 2
Firestone Winterhawk 3 3
Goodyear Ultragrip Performance G1 4
Hankook i*Cept Evo2 W320 5
Nokian WR D4 6

 

Model opony (Rozmiar 185/65/R15) Miejsce w teście
Goodyear Ultragrip 9 1
Michelin Alpin A4 2
Nokian WR D4 3
Vredestein Snowtrac 5 4
Hankook i*Cept RS2 W452 5
Bridgestone Blizzak LM001 6

 

Szukasz dobrego zakładu wulkanizacyjnego?

Polecamy „Wymiana opon z pasją” czyli oddział firmy MotoryzacyjnaPasja zajmujący się sprzedażą opon oraz szeroką pojętą wulkanizacją.

Lokalizacja zakładu:

Warszawa, ul. Bokserska 1

Dogodne terminy, możliwość zapisania się przez telefon oraz mail.

Cennik usług

Zakład sprawdzony przez wielu klientów, dużo pozytywnych opinii w Google, na Facebooku oraz na MotoIntegratorze. Oficjalny dystrybutor wielu marek opon, atrakcyjne ceny. Nowy, precyzyjny i zawsze skalibrowany sprzęt oraz znakomicie wyszkoleni i dokładni pracownicy zadbają by wasze auto wyjechało z dobrze założonymi i perfekcyjnie wyważonymi kołami. Nie zapomną również o wyczyszczeniu powierzchni styku tarczy hamulcowej oraz posmarowaniu aby ułatwić demontaż w przyszłości. Wisienką na torcie będzie dokręcenie kół kluczem dynamometrycznym, żadnego dokręcania na siłę kluczem pneumatycznym. Podczas trwania usługi uraczą rozmową lub zaproszą do strefy wypoczynku.

One thought to “Opony zimowe, czym się kierować przy zakupie i kiedy wymieniać?”

  • Paweł

    Sporo przydatnej wiedzy, szykuje się właśnie do zakupu nowych zimówek i brakowało mi trochę wiedzy. Teraz już sobie poradzę. Zgodnie z tym co pisałeś najpierw udam się do oponiarzy z okolicy, sprawdzę ich ofertę. Może nie będę musiał dźwigać tych opon z domu do auta i potem na wymianę..

    Odpowiedz

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *